Belize: San Pedro, Caye Caulker en San Ignacio - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Den & Lor - WaarBenJij.nu Belize: San Pedro, Caye Caulker en San Ignacio - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Den & Lor - WaarBenJij.nu

Belize: San Pedro, Caye Caulker en San Ignacio

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Den & Lor

12 Mei 2014 | Belize, San Ignacio

Zo, daar zijn we weer! Inmiddels 2 grensovergangen verder en van de Mexicaanse peso's naar de Belize dollars en momenteel aan de Guetemalese quetzals.
Of moet ik zeggen, van de Corona's naar Belikin en nu aan de Gallo's!
Maar laten we aan het begin beginnen, want we zijn inmiddels alweer 3 weken onderweg.

Op donderdag 1 mei vertrokken we zeer vroeg met de (jaja) ADO bus vanuit Tulum naar Chetumal, een plaatsje in het zuiden van Mexico. Na 3 uur aangekomen stond ons de eerste grensovergang te wachten, naar Belize en nog per boot ook! Mooie ervaring, en wat peso's lichter want de "mannen in pak" rekenen overal wel een "fee" voor.
Een exit-fee, een port-fee, een tourist-fee, etc. Wij kennen in Nederland alleen de tanden-fee, en dat levert vaak nog geld op ook!
Maar maakt niet uit, het hoort erbij (schijnt).
De bootreis (niet normaal hard) duurde zo'n 2 uur en bracht ons naar San Pedro op Ambergris Caye, grondgebied Belize.
Onderweg een leuk Duits stel ontmoet die hadden besloten om met ons mee te gaan naar hetzelfde hostel. Hier zouden we de komende dagen veel mee optrekken, en niet onbelangrijk: veel biertjes mee drinken.
San Pedro 2 nachten gebleven (hebben mooiere plekjes gezien), en van daar met de boot naar het veel mooiere en relaxere Caye Caulker.

Het eiland(je) heeft het motto "Go slow", en daar ga je heel snel zelf in mee kunnen we jullie vertellen.
Dit eiland bestaat eigenlijk uit 2 delen, en is verdeeld door The Split. Ontstaan door een orkaan in de jaren 60.
Super veel gechillt deze 4 dagen dat we hier verbleven, wederom enkele dagen met onze Duitse vrienden. Vistripje gemaakt met een local, resultaat aan het eind van de dag: 2 kapotte hengels, vele haken kwijt en bijna zonder visdraad komen te zitten omdat ik die krengen maar niet uit het water kreeg. Maar het was dan ook Bevrijdingsdag, dus heb mijn plicht gedaan.
Wel onze "eigen" vangst 's avonds opgegeten, verser dan vers dus.
Na deze heerlijke dagen op dit fantastische eiland pakten we de boot (woensdag 7 mei) naar het vaste land van Belize.

Aangekomen met de boot in Belize City (opletten dus!) en met de taxi ons laten afzetten bij de busterminal waar het echte backpacken ging beginnen, want we gingen met de localbus (ook wel chickenbus genoemd) verder naar San Ignacio. Dit is een zeer klein grensplaatsje vlakbij de grens met Guatemala.
Onze Duitse vrienden waren ons een dag eerder al voorgegaan en hadden reeds een leuk resortje voor ons geboekt.
Na 3,5 uur tussen de locals in de bus, en een ervaring rijker, veilig aangekomen op het resort. Tijd voor een biertje!
De volgende dag wederom vroeg uit de veren want er stond een tourtje gepland naar Actun Tunichill Muknal, afgekort: ATM tour (en nee, heeft niets met geldautomaten te maken).
Wat een dag zou dit worden, de meest indrukwekkende tour ooit (denk ik dan).
In 1986 zijn deze grotten midden in de jungle gevonden door professor Miller, en na jaren van archeologisch onderzoek zijn hier tal van Maya overblijfselen en offers gevonden.
Het mooie is dat de grotten deels onder water staan, het werd dus met een helmpje met lichtje een dag lang klauteren, glibberen en zelfs stukken zwemmen! Amazing!

Eind van de middag weer heelhuids "thuis", kapot maar voldaan.
We verbleven hier maar 2 nachtjes dus de volgende dag (vrijdag 9 mei) weer vroeg uit de veren voor grensoversteek 2; Guatemala!
We vermaken ons opperbest, doen veel, zien veel en later meer over onze avonturen in Guatemala!

• 12 Mei 2014 - 03:24

Kiki, Eric Matz En Yip :

Wat heerlijk om dit verslag te lezen tijdens de nachtelijke voeding.
    Genieten doen jullie! Ik laat Yip elke dag de jullie foto zien. Dikke kussen van ons

• 12 Mei 2014 - 07:52

Nathalie, Jeremy, Jason En Selena!:

3 weken alweer... Wat vliegt de tijd zeg! Geweldig om te lezen wat voor moois jullie meemaken en hoe erg jullie ervan genieten!!! Dikke kus van ons!

• 12 Mei 2014 - 13:33

Jos En Jolanda:

Het blijft erg leuk om te lezen, dus vooral door blijven gaan met genieten en schrijven !!
    Dikke knuffel uit het altijd mooie Hoofddorp.

• 12 Mei 2014 - 14:15

Chantal:

Mooie vis Den!!! Zo te zien weten die mannen wel hoe ze vis moeten fileren.... Haha, anders dan in Curaçao. Heel veel plezier daar, vooral genieten!! Enjoy!!!
    Kus van ons

• 12 Mei 2014 - 17:44

Rob En Lis:

Wat klinkt dit heerlijk allemaal!. En telkens als je denkt dat je het allermooiste hebt gezien blijkt er nog zoveel meer te zijn..
    Geniet ervan lieve schatten, dikke xxx vanuit het land der Basken.

• 13 Mei 2014 - 09:38

Jenneke:

Wow wat een gave avonturen, de ATM tour klinkt echt onvergetelijk. Geniet lekker verder!!
    Liefs Jenneke

• 13 Mei 2014 - 09:45

Yvet:

WOH!!! En wat een gave foto's! Leuk deze verslagen, dikke x

• 15 Mei 2014 - 09:45

Dymphna:

Lekker hoor! Geniet ervan!

• 19 Mei 2014 - 21:36

Greet:

Hoi DenenLor

Leuk hoor om jullie te volgen en wat een belevenis. Geniet er van!
    XXX Greet

• 25 Mei 2014 - 10:29

Gerard En Simonette:

Geweldig om het allemaal zo te volgen en wat een mooie foto`s ga zo door en have fun.
    Groetjes van Gerard Rodney Simonette en je Oma!!!!